
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1.  Implementacija Zakona o javnom informisanju, obraĎena je, jednim delom i kroz 

odeljak o slobodi izražavanja. 

 

1.2. Kompanije „Novosti“, „Ringier“ i „Press pablišing grup“, izdavači najtiražnijih srpskih 

dnevnih i periodičnih novina, u saopštenju objavljenom 11. maja koje su potpisali glavni 

urednici dnevnih listova Večernje novosti, Blic i Press, Manojlo Vukotić, Veselin Simonović i 

Dragan J. Vučićević, upozorili su Vladu Srbije i srpsku javnost da Stanko Subotić Cane i 

nemačka WAZ medijska grupa pokušavaju da preuzimu kompletno tržište štampe u zemlji. 

Urednici optužuju WAZ da stoji iza odbijanja banaka kao poverilaca kompanije „Futura plus“ 

u stečaju, da podrže plan restruktuiranja ove kompanije koja je najveći distributer novina u 

Srbiji. Urednici tvrde da je WAZ jedan deo potraživanja tajno otkupljivao od banaka, kao i da 

ima interes da „Futura plus“ bankrotira, jer bi u tom slučaju, kao vlasnik konkurentskog 

„Štampa sistema“ preuzeo najveći deo srpskog tržišta štampe i postao monopolista u 

distribuciji. Udruženje novinara Srbije (UNS) podržalo je najveće izdavače štampanih medija 

uz tvrdnju da je opasnost od stvaranja monopola u distribuciji štampe realna. Stanko Subotić 

Cane, protiv koga je u Srbiji podignuta optužnica zbog zloupotrebe službenog položaja i za 

kojim su srpske vlasti raspisale poternicu, odgovarajući na optužbe tvrdi da sa WAZ-om nije 

u poslovnim odnosima od decembra 2008. godine, osim što su njegove garancije koje je izdao 

još 2006. godine, sada aktivirane od strane nemačke medijske grupe. Subotić tvrdi da je 

garantovao da će srpski biznismeni Milan Beko i Miroslav Mišković, koji su novcem WAZ-a 

kupovali akcije „Novosti“, kupljene akcije preneti na WAZ, te da se, pošto do toga nije došlo 

već četiri godine, WAZ sada namiruje od njegovih garancija i on trpi višemilionsku štetu. 

Peter Lange, član uprave WAZ medijske grupe tvrdi da ovoj kompaniji nije u interesu da 

„Futura Plus“ ode u stečaj. On takoĎe demantuje da je WAZ od banaka tajno otkupio 

potraživanja. Lange tvrdi da je WAZ preuzeo potraživanje od „Rajfajzen banke“ prema 

„Futuri Plus“ u visini od 2,5 miliona evra, budući da je osnov duga bio kredit obezbeĎen 

bankarskom garancijom WAZ-a. Pošto je bankarska garancija dospela, „Rajfajzen banka“ se 

iz nje naplatila, a WAZ je postao direktni poverilac „Future Plus“ i o tome obavestio stečajni 

sud i stečajnog upravnika. 

 

Zakonom o javnom informisanju predviĎeno je da niko ne može imati monopol na 

distribuciju javnih glasila, kao i da niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

javnog informisanja, naročito zloupotrebom kontrole nad sredstvima za distribuciju javnih 

glasila. Ovde je meĎutim važno podsetiti da su kompanije „Novosti“, „Ringier“ i „Press 

pablišing grup“ članice Asocijacije medija koja je još 15. septembra prošle godine objavila 

bojkot Future plus, ukazujući na velika dugovanja ovog distributera, te pozvala Vladu da 

zakonom uredi tržište distribucije štampe. Ministarstvo kulture tom prilikom osudilo je 

ponašanje Future Plus kao neprofesionalno, i praktično podržalo bojkot. Veselin Simonović, 

jedan od potpisnika najnovijeg saopštenja kompanija „Novosti“, „Ringier“ i „Press pablišing 

grup“, tom prilikom, u svojstvu predsednika Upravnog odbora Asocijacije medija, tvrdio je da 

odluka da se ne isporučuju novine Futuri plus “nije bojkot već poslovna odluka da se ne 

isporučuje roba onome ko ne plaća,” te da je Asocijacija medija na takvu odluku prisiljena da 

bi smanjila štetu. Nešto nakon ovoga, Futura plus, koja vlasnički vezivana za Stanka Subotića, 

otišla je u stečaj, a bojkot je prekinut. Novoj eskalaciji prethodila je razmena optužbi izmeĎu 

nemačke WAZ medijske grupe i uprave „Novosti“, tokom koje se otkrilo da je WAZ finansirao 

preuzimanje kontrolnog paketa akcija „Novosti“ od strane kompanija pod kontrolom 

biznismena Milana Beka, te da je navodno postojao dogovor da Beko, nakon izvesnog 

vremena kontrolni paket akcija prenese na WAZ. Do ovoga nije došlo, a uprava „Novosti“ 

pokrenula je i kampanju koja je igrala na nacionalnu kartu zagovaranjem potrebe da njihove 

novine „ostanu srpske“ (i pored toga što su kompanije za koje mediji tvrde da su pod 

kontrolom biznismena Milana Beka i koje drže kontrolni paket akcija „Novosti“ takoĎe 

registrovane u inostranstvu). Samo nekoliko dana nakon objavljivanja zajedničkog saopštenja 

kompanija „Novosti“, „Ringier“ i „Press pablišing grup“, plan restruktuiranja Future plus 

ipak je usvojen. Razvoj dogaĎaja oko „Novosti“, meĎutim, ukazuje da prošlogodišnje izmene 

Zakona o javnom informisanju i uveĎenje medijskog registra nije obezbedilo istinsku 

transparentnost medijskog vlasištva. Ministarstvo kulture je svojevremeno iniciralo usvajanje 

Zakona o medijskoj koncentraciji i javnosti medijskog vlasništva, čiji je nacrt, na kome se 

dugo radilo, radna grupa predala ministarstvu još krajem 2008. godine. Tokom javne 

rasprave, najžešći protivnici zakona o medijskoj koncentraciji bile su upravo članice 

Asocijacije medija. Tim nacrtom bilo je predviĎeno osnivanje sveobuhvatnijeg medijskog 

registra kojim bi se obezbedilo ostvarivanje prava javnosti na informacije o medijima, 

njihovim osnivačima, sastavu vlasništva i identitetu lica koja, na osnovu učešća u vlasništvu 

ili na drugi način, mogu vršiti uticaj na ureĎivačku politiku. Nacrt je takoĎe utvrĎivao 

pragove nedozvoljene medijske koncentracije i u odnosu na štampana javna glasila (pragovi u 

odnosu na elektronska, kao i u odnosu na unakrsno vlasništvo elektronskih i štampanih, 

utvrĎeni su Zakonom o radiodifuziji). Da se od usvajanja ovog zakona nije odustalo, danas 

verovatno ne bi imali situaciju u kojoj javnost samo naslućuje (ali ne zna pouzdano) ko su 

vlasnici „Novosti“, odnosno u čijem interesu akcionari „Novosti“ drže akcije u toj kompaniji. 

TakoĎe, da se od usvajanja ovog zakona nije odustalo, bilo bi jednostavnije utvrditi da li bi 

eventualnim preuzimanjem akcija „Novosti“ od strane WAZ medijske grupe bili preĎeni 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

pragovi koji medijsku koncentraciju čine nedozvoljenom. Naime, WAZ u Srbiji već ima udele 

u Politici i novosadskom Dnevniku. 

 

1.3. Centar za prava manjina iz Beograda je „najoštrije osudio govor mržnje“ u emisiji 

„Nedeljno popodne sa Leom Kiš“, a Televizija Pink je odgovorila javnim izvinjenjem zbog 

vreĎanja pripadnika romske zajednice. Centar za prava manjina je saopštio da je „u emisiji 

koja je emitovana 16. maja, pevačica Zorana Pavić ispričala dva vica kojima se direktno i 

nedvosmisleno vreĎa romska zajednica". "Ponašanje uredništva i voditeljke RTV Pink je 

nedopustivo. Iako je vic bio stavljen u kontekst rivalstva izmeĎu Crvene zvezde i Partizana, 

ne izvrgava ruglu protivnički klub, već omalovažava i vreĎa dostojanstvo čitavog jednog 

naroda." U saopštenju se dodaje da emisija nije išla uživo, pa je sporni sadržaj mogao da bude 

izbačen u montaži, ali se to nije dogodilo. RTV Pink se javno izvinila u saopštenju 

dostavljenom agenciji Beta. "UreĎivačkom kolegijumu je iskreno žao zbog incidenta, i 

slažemo se da je primerena reakcija voditeljke izostala, pa će se ona javno izviniti već u 

sledećoj emisiji", saopštio je Pink. 

 

Zakonom o javnom informisanju zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja 

kojima se podstiče diskriminacija, mržnja ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog 

pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihove 

seksualne opredeljenosti, bez obzira na to da li je objavljivanjem učinjeno krivično delo. Lice 

na koje se kao pripadnika grupe lično odnosi takva informacija, ima pravo da podnese tužbu 

sudu protiv autora informacije i protiv odgovornog urednika javnog glasila u kome je 

informacija objavljena, kojom može da zahteva zabranu njenog ponovnog objavljivanja i 

objavljivanja presude na trošak tuženih. Istu tužbu može podneti i svako pravno lice čiji je cilj 

zaštita sloboda i prava čoveka i graĎanina, kao i organizacija čiji je cilj zaštita interesa grupa 

koje su ugrožene govorom mržnje u konkretnom slučaju. Diskriminacija pojedinaca ili 

društvenih grupa na osnovu pola, rasne, etničke, verske, socijalne ili nacionalne pripadnosti, 

zabranjena je i Kodeksom ponašanja emitera. Za povredu Kodeksa, Zakonom o radiodifuziji 

predviĎena je mogućnost izricanja opomene i upozorenja, ali i privremenog ili trajnog 

oduzimanja dozvole za emitovanje programa. 

 

1.4. Upravni odbor Saveta za štampu jednoglasno je imenovao članove Komisije za žalbe. 

Odlukom UO, na predlog NVO-a, predstavnici javnosti biće Miljenko Dereta, Zoran Ivošević i 

Božo Prelević. U ime osnivača Saveta to su: Tamara Skroza i Slaviša Lekić (NUNS), Ljiljana 

Smajlović i Petar Jeremić (UNS), Aleksandar Đivuljskij, Filip Švarm i Milorad Ivanović 

(Asocijacija medija) i Stojan Marković (Lokal pres). Kao samoregulatorno telo, Savet je 

nadležan za praćenje poštovanja Kodeksa novinara Srbije u štampanim medijima i rešavanje 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

predstavki pojedinaca i institucija povodom konkretnih sadržaja. Savet je nadležan za 

medijaciju izmeĎu oštećenih pojedinaca, institucija i redakcija, te izricanja javnih opomena 

kad se konstatuje kršenje etičkih standarda utvrĎenih Kodeksom. 

 

Savet za štampu je samoregulatorno telo čije postojanje nije izričito predviĎeno odredbama 

Zakona o javnom informisanju. Interes sa kojim je Savet osnovan, a posebno sa kojim je 

osnovana njegova Komisija za žalbe, ogleda se u potrebi promocije izveštavanja koje bi bilo 

usklaĎeno sa najvišim etičkim standardima struke, ali i u potrebi da se kroz postupke 

medijacije i reagovanje javnim opomenama u slučajevima kršenja Kodeksa novinara Srbije 

utiče i na kvalitet izveštavanja i na manju izloženost štampanih medija sudskim postupcima. 

Teško je, meĎutim, očekivati da će Komisija za žalbe ostvariti svoju funkciju, ako izostane 

nedvosmislena podrška vlasti radu i Komisije i Saveta uopšte. Ostaje da se vidi da li će Savet 

takvu podršku i dobiti. 

 

1.5.  „U više navrata, pa i u godišnjim izveštajima Narodnoj skupštini, ukazivao sam da 

pojedini mediji krše prava onih o kojima pišu, pa i pretpostavku njihove nevinosti, i da na 

takvo kršenje prava izostaje efikasna reakcija nadležnih državnih organa, ali i novinarskih 

udruženja,“ izjavio je za Danas Saša Janković, zaštitnik graĎana. „Razlozi za takve napise su 

često težnja ka senzacionalizmu i (lažnoj) ekskluzivnosti, potkrepljena saznanjem da se teška 

ili „pikantna“ reč bolje prodaje.“ On dodaje da se u takvim slučajevima „sasvim sigurno ne 

radi o loše procenjenom interesu javnosti da zna, već o drugim, mnogo konkretnijim 

motivima i interesima“. Janković smatra da bi javno glasilo moglo i trebalo formalno da bude 

pozivano na odgovornost ukoliko objavi ime i prezime koje je, u vezi sa time o čemu piše, 

dobilo od Ministarstva unutrašnjih poslova ili drugog državnog organa. 

 

Članom 37. Zakona o javnom informisanju propisano je da se u javnom glasilu niko ne sme 

označiti učiniocem kakvog kažnjivog dela, odnosno oglasiti krivim ili odgovornim pre 

pravnosnažne odluke suda ili drugog nadležnog organa. Istovremeno, članom 82. istog 

Zakona, propisano je da novinar, odgovorni urednik i pravno lice koje je osnivač javnog 

glasila ne odgovaraju za štetu ako je neistinita ili nepotpuna informacija verno preneta iz 

javne skupštinske rasprave ili javne rasprave u skupštinskom telu ili iz sudskog postupka ili iz 

dokumenta nadležnog državnog organa. U praksi se dešava da mediji informacije u kojima se 

povreĎuje prezumpcija nevinosti u odnosu na neka lica, verno prenose iz dokumenata ili 

saopštenja državnih organa, pre svega policije. Iako je nesporno da prezumpcija nevinosti 

predstavlja temeljno pravo koje je neophodno štititi bez izuzetaka, autorima ovog izveštaja 

neprihvatljiva je teza da bi novinari trebalo da odgovaraju za povrede prezumpcije nevinosti 

koje čine državni organi, te da bi sredstvo borbe protiv ovog nespornog kršenja ljudskih prava 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

trebalo da bude kažnjavanje novinara koji verno prenose informacije, a ne državnih organa 

od kojih takve informacije potiču. U sudskoj praksi već postoje tendencije da se odredba 

člana 82. Zakona o javnom informisanju usko tumači, te se ponekad za isključenje 

odgovornosti novinara insistira na tome da je dokument nadležnog državnog organa iz koga 

je novinar preneo informaciju „zvaničan“, šta god to značilo (srpsko pravo ne poznaje razliku 

izmeĎu zvaničnih i nezvaničnih dokumenata državnih organa), te bi svako dalje sužavanje 

polja primene odredbe o isključenju odgovornosti iz Zakona o javnom informisanju, dodatno 

komplikovalo položaj i prava medija, ali i slobodu izražavanja uopšte. 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1.  Implementacija Zakona o radiodifuziji, u ovom izveštaju biće obraĎena, kroz odeljak 

koji se bavi monitoringom rada nadležnog regulatornog tela, Republičke radiodifuzne 

agencije. 

 

3. Zakon o lokalnoj samoupravi 

 

3.1. Dnevni list Danas preneo je kako je opština Pirot opredelila iz opštinskog budžeta za 

pomoć lokalnim medijima 13,4 miliona dinara. Novac će se dodeljivati po dva osnova - 70 

odsto ili 9,4 miliona dinara za redovnu aktivnost medija i obavljanje informativne delatnosti, 

a preostalih četiri miliona dinara na osnovu projekata. Predsednik opštine Pirot Vladan 

Vasić, izjavio je da je interes opštine da mediji opstanu, da koliko je moguće poboljšaju 

kvalitet informativnog programa i da izveštavaju o svim dogaĎajima u opštini. Član 

Opštinskog veća, Boban Nikolić, rekao je da su izdvojena sredstva značajna, da Opštinsko 

veće i komisija za raspodelu sredstava nisu imali lak zadatak, ali i da će se pažljivo pratiti 

kako se ova budžetska sredstva troše. Za redovnu delatnost, Regionalna TV Pirot je dobila 2,6 

miliona dinara, TV „PI kanal“ 2,1 milion, Radio Pirot dva miliona, nedeljnik „Sloboda“ 1,7 

miliona i Radio „Sport plus“ milion dinara. Konkurs za podelu ostatka para na osnovu 

projekata medija je u toku. 

 

Zakonom o lokalnoj samoupravi propisano je da su opštine i gradovi nadležni da se staraju o 

javnom informisanju od lokalnog značaja i obezbeĎuje uslove za javno informisanje na 

srpskom jeziku i jeziku nacionalnih manjina koji se koriste na teritoriji opštine. Zakon, 

meĎutim, ne propisuje način na koji se ova sredstva opredeljuju, tako da se po tom pitanju 

praksa razlikuje od lokalne samouprave do lokalne samouprave. Lokalne samouprave, po 

sopstvenom nahoĎenju, opredeljuju se u ovakvim slučajevima ili za konkurse, ili za voĎenje 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za maj 2010 

 

 

postupaka javnih nabavki usluga, ili za neposredne pogodbe sa pojedinim medijima, a 

ponekad i za kombinaciju navedenih modela. Česti su i prigovori da se dodeljivanje sredstava 

vrši na način koji nije ni transparentan, niti nediskriminatoran, odnosno, koji predstavlja 

državnu pomoć kojom se narušava konkurencija na tržištu, što je zabranjeno Zakonom o 

kontroli državne pomoći. Upravo kako bi se ovakvi prigovori u budućnosti predupredili, iz 

Lokal presa, asocijacije lokalnih štampanih medija, ANEM-a i NUNS-a, najavljeno je da će se 

zajedno sa ministarstvom kulture i ministarstvom za državnu upravu i lokalnu samoupravu, 

raditi na donošenju preporuke u cilju jedinstvenog regulisanja načina na koji bi opštine i 

gradovi dodeljivali sredstva u vršenju svoje zakonske nadležnosti obezbeĎivanja uslova za 

javno informisanje. 

 

 


